Verksamheten föddes under de första månaderna av 2008, när en grupp av tre personer som ledde på en stor och prestigefylld restaurang i Stockholm sedan några år tillbaka, fick berömd av sin arbetsgivare bl.a, för att ha spelat en utmärkt prestation efter en stor beställning för 3000 personer som varade i tre långa dagar. Under detta stora event serverades frukost, lunch, fika, mingel och middag. Allt gick smidigt tack vare att diskarna som jobbade, fick ordentlig information om arbetsuppgifterna några veckor tidigare. Vissa kallade sig för "diskare" tyvärr hade de inga några tidigare erfarenheter alls. De fick prov jobba, lära sig om disklogistiken, kemikalierna och övriga rutiner.
Vi insåg att om personalen inte hade fått utbildning, hade dessa dagar varit tuffare och vi hade ”suttit i skiten”... precis som vi säger i branschen. Här började då idéen planteras.
Vi tog nästa steg. Vi gjorde en grundlig undersökning på ett antal restauranger i Stockholm, över hundra. Resultatet gav oss bekräftelsen att vilja fortsätta med detta projekt.
Från och med då, har vi hela tiden uppdaterat och utvecklat vårt utbildningsprogram. I detta skulle ingå allmänna rutiner inom arbetsteknik, hygien och arbetsmiljö. Vi vet att detta höjer effektiviteten och prestationen, eftersom skador och reparationer på maskiner minskar, samt arbetstimmarna är mer strukturerade och målriktade. Nu kan arbetsgivaren känna sig nöjd med både arbetet och den gyllene anställde. Han ser lönsamheten med "en utbildad diskare".
Det som slutligen tillfredsställer oss är vetskapen att resultaten av vår utbildning och upplärning har slutat med att diskarna blir uppskattade, önskade tillbaka till arbetsplatsen och kanske även får en fast anställning.
Carlos Diez Rider
VD
Lanseringen av STÄD PLUS ligger i rörledningen.
DISK PLUS
Org Nr - 620606 0896
Tf - 073 770 0808